5 råd till dig är IT-support åt släkten

november 19th, 2009 by Kristoffer Leave a reply »

1258582251_voice-supportFörst och främst så vill jag påpeka att jag inte har något emot att vara IT-support åt mina vänner, min familj och min släkt. Det är ganska naturligt att som enda IT-intresserade personen i släkten få axla det ansvaret. Om någon inom de nämnda kategorierna ovan läser det här och känner sig träffade… fortsätt ring bara, jag hjälper er så gärna! Ni är alla jätteduktiga nu för tiden och har verkligen fått kläm på datoranvändandet.

Men, som flerårig veteran med både svart bälte och OS-medalj i den typ av pedagogik som krävs för att överleva, har jag nu möjligheten att dela med mig av hur du på bästa sätt hanterar det här utan att det slutar i frustration och bråk.

#1 – Geografiska avstånd är din fiende!
Jag vill först rekommendera att du i första hand frågar om du inte skulle kunna hjälpa personen i fråga nästa gång du är på besök. Support via telefon är svårt!

#2 – Glöm ord som skrivbordet eller webbläsaren
Ord som är jättelogiska för dig är inte det för andra.

”Gå till skrivbordet” = Jag sitter redan vid skrivbordet!
”Öppna webbläsaren” = Vilken knapp på skrivaren (syftar på tangentbordet) är det?

Försök att förklara stegvis hur man klickar sig fram mot målet. Var alltid lugn och superpedagogisk. Ett tips är att använda tangentbordsgenvägar så mycket som möjligt.

Exempelvis om du vill att personen ska gå till skrivbordet:

”Håll inne knappen mellan Ctrl och Alt på den vänsta sidan av tangentbordet. Tryck sedan på knappen D.”

#3 – Räkna till tio… flera gånger
Det är viktigt att du är lugnt när du förklarar. Blir du uppstressad blir personen du försöker hjälpa det också… vilket kan resultera i katastrofala konsekvenser!

#4 – Förklara->vänta->kontrollera->repetera<-
Scenario: Du vill att personen i fråga ska gå in i kontrollpanelen.

- ”Ta musen och peka på knappen längst ner till vänster på skärmen”.
- [Vänta]
- ”Klicka på den vänsta musknappen EN gång”.
- [Vänta]
- ”Peka musen på området där det står Kontrollpanelen och öppna”.
- [Vänta]
- ”Kom det upp ett nytt fönster?”
- [Vänta]
- ”Inte det… nehe. Klickade du på Kontrollpanelen?”
- [Vänta]
- ”Ja, du måste klicka där det står kontrollpanelen.”
- etc.

#5 – Pausa
Det spelar ingen roll hur mycket du än vill hjälpa. Ibland går det bara inte hur mycket du än försöker. Be att få ringa upp igen om några timmer.

Advertisement

Kommentera