Google och TiVo i ny deal

november 25th, 2009 by Kristoffer Leave a reply »

GoogleTiVo, känd för sina hårddiskbaserade inspelningsapparaters, kommer inleda ett samarbete med sökmotorjätten Google. Det skriver PCWorld i artikel ”The Google-TiVo Deal: What It Means For You”. Samarbetet innebär att TiVo kommer dela med sig utav anonym tittarstatistik från prenumeranterna. Google kommer använda datan för att hjälpa annonsörerna få reda på vilka de når ut till och vilka de inte når ut till när de köper annonsplatser via AdWords TV Ads System.

”None of this is being used to actually target an individual,” förklarar Google spokesperson Eric Obenzinger. ”It’s more about delivering more accurate reporting back to advertisers so they can inform their future budgeting decisions.”

Just när det gäller insamling av data som baseras på användarna själva blir det alltid lite ”gnäll”, vilket är förståeligt. Men enligt TiVo så kommer all data som samlas in behandlas med största säkerhet och alla vars statistik används kommer förbli anonyma.

”When we say that this is all anonymous data, we mean that it is literally anonymous in the strictest definition of the term,” säger Todd Juenger, vice president & general manager of TiVo Audience Research & Measurement. ”We don’t collect anything about where it came from.”

Advertisement

Kommentera