Google talar ut om dynamiska & statiska URLs

oktober 4th, 2008 by Kristoffer Leave a reply »

För ett par dagar sedan skrevs det ett väldigt intressant inlägg i Googles officiella blogg, som jag tyvärr inte har sett förens nu.

Man pratar om statiska och dynamiska urls (adresser) och huruvida det är positivt eller negativt att jobba med rewriting (få en dynamisk url att se ut som en statisk). Kort sagt så rekommenderar Google Inte att man skriver om dynamiska adresser till att se ut som statiska.

Ett citat ur inlägget

Does that mean I should avoid rewriting dynamic URLs at all?
That’s our recommendation, unless your rewrites are limited to removing unnecessary parameters, or you are very diligent in removing all parameters that could cause problems. If you transform your dynamic URL to make it look static you should be aware that we might not be able to interpret the information correctly in all cases. If you want to serve a static equivalent of your site, you might want to consider transforming the underlying content by serving a replacement which is truly static. One example would be to generate files for all the paths and make them accessible somewhere on your site. However, if you’re using URL rewriting (rather than making a copy of the content) to produce static-looking URLs from a dynamic site, you could be doing harm rather than good. Feel free to serve us your standard dynamic URL and we will automatically find the parameters which are unnecessary.

Okej, detta kommer förmodligen inte förändra sättet vi jobbar med SEO idag, mer än att man kanske har detta i åtanke. Det är hur som helst intressant att se Google ta ställning till detta och förklara läget.

Dock så ger detta inlägg en känsla av fundersamhet eftersom rewriting ger en mycket mer läsbar url som i sin tur hjälper till när det kommer till sökmotorplacering och keywords.

Läs hela blogginlägget från Google

Advertisement

Kommentera