I reklamens värld

september 6th, 2009 by Kristoffer Leave a reply »

Under min resa till New York i somras la jag märke till mängden reklam dessa New York-bor lever med. Så fort man besöker ett typiskt turistställe fullkomligt bombarderas man av reklam. Det är även skillnad på amerikansk tv och svensk tv. I USA bryts programmen för reklam oftare, då även reklamen varar under längre perioder än i Sverige. Självklart är det en viss skillnad på Sverige och USA med tanke på antalet invånare och hur tätbefolkat det är. Reklam i dessa former har förmodligen en större genomslagskraft där än här.

 

Foto på Times Square som jag själv tagit

Foto på Times Square som jag själv tagit

 

Eftersom jag inte bott i New York under en längre period och få ta del av den pappersbaserade reklamen, kan jag inte med säkerhet säga att hur mycket och hur frekvent man får den i brevlådan. Men jag misstänker att det går åt en hel del pappersmassa för att trycka reklampapper till invånarna i New York. Hur ser återvinningen ut?

 

Jag förstår vikten av reklam! Men hur påverkas vi egentligen? Kommer mängden reklam öka i världen? Vad har det för miljöpåverkan?

 

För inte så länge sedan skrev jag om Reklamfritt.se, en informationssida om direktreklamens miljöpåverkan. Jag registrerade mig som medlem för att dels göra det lilla jag kunde för miljön, men i ärlighetens namn… mest för att jag ville få stopp på den otroliga mängd reklam jag fick hem i brevlådan och som jag inte var ett dugg intresserad av.

 

Jag fick hem min klisterlapp… satte upp den på dörren… reklamen är borta. Den enda formen av reklam jag får är från de lokala pizzeriorna, kebabhaken och kyrkotidningar. Dem blir man inte av med så lätt ;)

 

Pricken över i’et och grädden på moset hade varit att bli av med de som plingar på dörren för trycka ner säljsnacket i halsen på en. Det är allt från information från Jehovas till ren produktförsäljning.

 

Majblommor, jultidningar etc. har jag inget problem med. Detta är förmodligen den första arbetserfarenheten dessa kids har. Detta ska uppmuntras (trots att det är via dörrfärsäljning).

 

Jag lever i en digital ålder. Informationen jag behöver söker jag upp självmant och behöver således ingen hjälp med det.

 

Till er dörrförsäljare/informatörer vill jag säga:
Ja, min dammsugare fungerar. Skiten du ser på mitt golv är inte underlag för ditt säljsnack.

 

Nej, jag är inte intresserad av mer information om någon typ av religion. Jag har både studerat och självmant forskat kring religion och således bildat en egen uppfattning.

 

Till de företag där jag är kund på ett eller annat sätt och som ringer mig med erbjudanden:
Nej, jag vill inte binda upp mig ytterligare hos er för ett så kallat ”bättre erbjudande”. Jag behöver inte fler tv-kanaler, billigare el eller bredare bredband.

 

För den som orkat läsa så här långt ner i texten vill jag även säga att jag inte ser ner på dessa personer! Jag är helt enkelt inte intresserad av det ni har att sälja eller informera om.

Advertisement

1 comment

  1. Sabine Geiser skriver:

    Hej Krisse!
    Angående dammsugare så har jag en kollega vars fader började sin karriär som dörrknackningsdammsugarförsäljare för Elektrolux i Sydafrika för sisådär 30 år sedan. Han släpade sin fru och 2 små barn med sig (varav en är Johan min kollega, idag 35 år och småbarnsfar). De första kunderna hade väl ingen ström och det var ju en liten miss men det var inte värre än att han gnetade på och är idag en välbärgad pensionerad man som haft toppjobb inom Elektrolux bl a i Asien. Han har skrivit en liten bok om sina och familjens vedermödor och den är mycket underhållande. Fadern släpade runt familjen i hela världen på dammsugarprojekt och barnen gick i amerikanska skolor. Johan är t o m golfproffs med 0 i handikapp. Tyvärr ramlade han ner från höloftet i julas och fick sprickor i sina båda armar så han bytte golfen mot rehab. Nerköp eller hur! Jaha, det var det hela. Hoppas du mår bra! KramEn från faster på den gröna ön i väst.

Kommentera