Kan man bli rik på internet idag?

maj 20th, 2008 by Kristoffer Leave a reply »

Drömmer du om att lyckas på internet? Är det försent, är internet mättad av entreprenörer? Svaret är blankt nej. Det är svårare idag att lyckas än vad det var för 5år sedan, men absolut inte omöjligt. Personer över hela världen lyckas varje dag med få sina drömmar uppfyllda, vare sig om det sker av en slump, eller om man har kämpat under en längre tid.

Vilka tjänster man blir rik på är helt och hållet skilda, men med en gemensam nämnare….. ett stort antal användare. Enkelt sagt, mer besökare ökar värdet av din sida, tjänst mm. Men är det så enkelt? Både ja och nej. Det är sant att om du har fler besökare så är du också mer attraktiv för företag när det gäller annonsering/reklam. Du kan få ut deras budskap till flera personer…. desto bredare ”publik” du har på din sida, desto fler företag kommer vilja göra reklam hos dig.

Men om man inte vill bloata sin sida med massa reklam då? Det är helt upp till dig själv, det är ett av de vanligaste sätten att tjäna pengar på internet, men absolut inte det enda… långt ifrån det enda. E-handel är ett annat sätt som är otroligt stort idag, men också ganska krävande av den som jobbar med det. E-handel kräver tid och oftast ett startkapital, ett startkapital som många inte har eller kanske inte vågar lägga ut.

Din bästa chans att lyckas idag är att utveckla något som ingen annan har gjort, eller att du tar en befintlig idé, gör om den och nischar den. Svårt att förstå vad jag menar?

Två exempel:

  • Jag har utvecklat en sida där besökare kan laga sin egen maträtt virtuellt och sedan få den utkörd.
  • Jag har utvecklat en sida där vi säljer skor till personer med 6 tår på varje fot.

Det första jag skrev är ett exempel på en tjänst som inte finns (vad jag vet i alla fall). Denna tjänsten kan man sen utveckla om man vill… du kan t ex expandera verksamheten så att personer i hela Sverige kan använda tjänsten. Detta går att göra genom att t ex låta intresserade personer bli virtuella kockar (efter en mindre utbildning) och sedan lägga upp en egen meny och ordna en egen mattransport (taxi är nog lättast).

Det andra exemplet är en vidarutveckling av en webbshopp som säljer skor. Man har alltså inriktat sig på en viss grupp människor som har problem att använda vanliga skor och som behöver lite bredare skor. Du kanske inte får så många användare, men förmodligen återkommer dina användare kontinuerligt för att handla av dig… förutsatt att du har bra priser, snabba leveranser och bra villkor.

Båda exempel har potentialen att lyckas, dock så är det lättare att komma på något i stil med det andra exemplet. Det första exemplet är egentligen inte unikt, utan en kombination av tjänster som redan existerar. Men i användarens ögon är det något nytt, unikt och fräscht vilket i sin tur genererar positiv respons.

Det är upp till dig och din fantasi om du vill lyckas. De mest udda projekten kan lyckas, så länge det finns ett intresse hos besökarna

Advertisement

Kommentera