Problemet fortsätter hos Binero

mars 13th, 2008 by Kristoffer Leave a reply »

För en tid sedan gick en av Bineros servrar ner (VonAnka) vilket påverkade hundratals kunder vars hemsidor låg på denna server. Efter många timmar lyckades man återuppliva VonAnka genom att placera allting på en virtuell server och allting verkade flyta på normalt igen. Tyvärr så har VonAnka haft fortsatta problem och man kan läsa i diverse forum att fler och fler blir påverkade. Man tappar kontakten med servern periodvis vilket får folk att bli mer och mer trötta och irriterade. Jag har vart i kontakt med ett par personer som valt att byta webbhotell just på grund av detta, och jag både har läst och hört om andra personer som hotar med att lämna binero.

Binero erbjuder sig nu att flytta över kunder som ber om det till en annan server, samt så har man lovat att ge kompensation till de drabbade. Vad kompensationen blir är ännu inte nämnt, men jag misstänker att det blir i form av x antal gratis månader.

”Att det ska vara så svårt att fixa en riktig server”… denna kommentaren och många andra cirklar runt på nätet bland forum och bloggar. Att ”fixa” en server är väl inte så svårt… att integrera en ny i deras befintliga system, samt konfigurera upp den på rätt sätt och få alla komponenter, applikationer mm att fungera är tidskrävande. Just VonAnka server verkar vara ett månadsexemplar och man har på ett ganska passande sätt illustrerat i deras blogg vilka känslor man har för denna server.

Trots alla problem som VonAnka medfört verkar dock majoriteten av de drabbade kunderna stanna kvar hos dem. Binero har (förutom VonAnka) ett väldigt bra och fungerande system, samt en väloljad support. Just nu har dem lite brist på folk… vilket resulterar i lite segare mail support, men som de själva skriver så gör alla medarbetare en insats och hjälper till där det behövs.

När jag var på besök hos Binero förra sommaren pga tävlingen , fick jag träffa grabbarna bakom Binero. Det jag blev mest imponerad av (förutom den för evigt unga semlan), var deras engagemang inför deras verksamhet. Miljön på kontoret var en blandning av humor, skitsnack, teknisk kompetens, usb-raketer och en ”det fixar vi” anda.

Jag tror att om man ger Binero en chans att rätta till problemet så gör dem det också.

Advertisement

Kommentera